28 Şubat 2010 Pazar

Sen ne acaip bir şeysin Mısırlı ?




Misirlou ; yeni neslin bildiği şekilde Black Eyed Peas'in Pump it şarkısı , Tarantino sevenlerin Pulp Fiction'dan hatırladığı , 80 öncesi doğmuş olanların ise Dick Dale versiyonunu bildiği , Türk sanat musikisi sevenlerin Zeki Müren'in Yaralı Gönül versiyonun bildiği şarkı.

Misirlou şarkısını ilk yapan(çalan demek doğru olabilir) mübadele ile İzmir'den Yunanistan'a geçen Michalis Patrinos olduğu bilinmekteymiş. Mübadele ile Yunanistan'a geçenlere yerleşik Yunan vatandaşları "rebet" derlermiş. Rembetiko denilen bir müzik var ya hani duymuşsunuzdur diye tahmin ediyorum bu insanların müziğidir. Rebetlerin müziği Rembetiko'dur.

Rebetler Yunanistan'da da kabul görememişler Yunanistan'ın nüfusu o mübadele sonucu oldukça artmış ve ülkeyi çok zor bir duruma sokmuş bu durum Rebetlerin gelişlerinden dolayı olduğu söyleyip. Rebetler çektikleri zorlukları müziklerine yansıtmışlar.

Misirlou tahmin edileceği gibi Türkçe "Misirlı" kelimesine denk gelmektedir. Michalis Patrinos'tan sonra şarkı 40 lı yıllarda Nick Roubanis (Caz Müzisyeni ve Müzik Yapmıcısı) tarafından Abd'ye taşınmış. En büyük bilinirliğini Dick Dale'in Surf Rock dedikleri tarzda icra etmesiyle elde etmiştir. Yeni dönemde yukarıda da belirttiğim gibi Black Eyed Peas ve Tarantino'nun Pulp Fiction'unda duyulmuştur.

Onlarca kişi şarkıyı kendi yaptıkları müzik tarzına uydurmuşlardır. Wikipedia'da bu durum için çok güzel bir tanım var.

"Greek song with a cult-like popularity in five very diverse styles of music: Greek rebetiko, Middle-Eastern belly dancing, Jewish wedding music (Klezmer), American surf rock and international orchestral easy listening (Exotica)."

Ben de bu şarkının videolarını youtube arayıp buldum. Zeki Müren versiyonunu dinlememiştim onu da dinleme şansına eriştim. Youtube'un nasıl bir hazine olduğunu tekrar tekrar anladım. Kapalı olması için yapılacak yorum yok , denilecek söz yok.

Bulduğum videoları link olarak size vereceğim . Gömülü olarak koymam blogu ağırlaştıracağını düşünüyorum bu yüzden liste liste olarak benim ilgimi çeken versiyonlarını listeleyeceğim.

*Zeki Müren YARALI GÖNÜL link

* Miserlou - Dick Dale link

* Rachid Taha : Jungle Fiction: Jazz from Argelia link

* Youtube stopmotion band - Misirlou link

* Pulp Fiction Soundtrack link

* Anna Vissi - Misirlou link

* Dick Dale Nissan Reklamı link

* Dario Moreno - Misirlou link

Wikipedia Misirlou maddesi burada (İngilice)

Not: Verdiğim bilgiler wikipedia derlemesidir.

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası