29 Mart 2011 Salı

P&G ve Facebook

Çoktandır yazmadığım Facebook sayfaları ve dolayısıyla marka sosyal medya ilişkileri konusunda bir şeyler yazacağım. Bu sefer şirketimiz oldukça büyük bir şirket olan P&G. Şirket Türkiye'de var olan 4 büyük markası için açtığı Facebook sayfaları hakkında bir şeyler söyleyeceğim. Head&Shoulders, Kızlar Arasında(Orkid), Koleston Tr, Prima Dünyası, bu markalar. Bu markalarının Head&Shoulders hariç diğerlerinin hedef kitlesine dahil değilim. Hedef kitlesinin marka sayfasından tam beklentisini bilemem fakat marka sayfası nasıl yönetilir o konuda bir şeyler söyleyebilirim diye düşünüyorum. Böylesine büyük bir şirketin bütün riskleri göze alıp sosyal medyaya girmesini takdir ediyorum.

Marka sayfalarına girildiği zaman işin profesyonel bir çalışma içerdiğini görebiliyoruz. Herhangi bir kişi bu sayfaların resmi sayfalar olduğuna inanır ve beğenmekte tereddüt etmez. Açılışlarda güzel "landing pageler"("pageler" yazmayı ben de sevmiyorum ama böyle deniyor işte) karşılıyor bizi,özellikle Head& Shoulders'ın landing page gayet özenli duruyor. Koleston Tr'de bir landing page yok belirtelim. Orkid markasını Kızlar Arasında adlı bir sık güncellenen bir internet sitesi ile ilişkilendirip kurgulamak etkileşimi attırabilecek bir başarılı hareket.(Markanın geleneksel medya sloganı da "Kızlar arasında" zaten)

Tab kullanma konusunda da eli açık davranıp önerilen sayfalar için bile tab yapıp sayfaya iliştirmişler.Prima Dünyası sayfasında olan 2011 takvimi uygulaması güzel olmuş. Head & Shoulders'ın yakın zamanda bir kampanyası da varmış o da bitmiş. Head&Shoulders' sayfa nüfusunun artış hızına baktığımıza göre etkili bir kampanya yapılmış.  Buraya kadar her şey güzel. Bütün sistemi kurup bırakmışlar kendi halinde dönüyor duvara girilecek içerikler için belli bir takvimleri var. Topluluk yöneticileri içerikleri girip sayfaları kendi halinde bırakıyorlar.

Rahatsız edici bir iki şey

Güzel olanları yazdıktan sonra bir kaç şey beni rahatsız etti onları not edeyim. Duvarlar başıboş bırakılmış. Kullanıcılar sordukları sorulara cevap almıyorlar. Birisi Ekose nedir? diye bir soru sormuş diğer kullanıcılar el yordamıyla cevaplamış bazıları tekrar sormuş. Koleston sayfasının duvarında reklamda oynayan kadının saç boyasının numarasını sorulmuş yine cevap yok. Bu aslında çok büyük bir sorun. Birazdan yazacaklarım bunun yanında ufak bile görünüyor gözüme. Head&Shoulders saayfasında ise uygulama hakkında sorun yaşayanlar pek bir yardım eli uzatılmamış. Bir diğer sorun ise başka sayfaları tanıtmaya çalışan kişilerin bir türlü temizlenememesi bu bütün büyük sayfaların sorunu zaten.

Bilgiler kısmında "Her ne kadar sayfaya girilen her içerik Head & Shoulders ve Procter & Gamble (P&G) tarafından takip edilmiyor olsa da" gibi tanımlamalar var. Ben bu yazıyı ilk okuduğumda ben de yarattığı algı şöyle oldu. "yani bu sayfaları P&G şirketinin alakası yok mu? resmi sayfa değil miydi burası?" Bu tanımlamanın düzenlemesi gerekli bence. Elbette şirket bu işi bir ajansa havale edip oradan işini hal ediyor olabilir ama burada yazan şey şirketin yaklaşımın "saldım çayıra, mevlam kayıra" olması gibi görünmesini sağlıyor.

Bir diğer beni rahatsız eden kısım ise UNICEF ve Prima'nın ortaklaşa düzenlediği aşı kampanyasının altında yazan  "Sayfayı beğenen kişi 01.05.2011 tarihinde beğenmekten vazgeçerse onun adına aşı bağışı yapılmayacaktır." Bu cümle beni rahtsız etti açıkçası. Cümlede bir sorun var gibi çıkaramasam ve kelimelere dökemesem de bir şeyleirn sorunlu olduğu düşündürüyor. Sanki yapılamayacak aşı bağışlarını suçunu fanlara yıkmaya çalışıyor gibi geliyor sanki. Bunlar benim algım tabi olarak kimseyi bağlamaz. "Yardım yapılacaksa yapılır partiye üye ol iş bulalım" demekten bir farkı yok bu işin. Ben olsam kampanyayı şöyle kurgulardım. "01.05.2011 tarihinde toplam fan sayımız ne kadar ise biz de o sayının iki katı kadar aşı bağışı yapacağız."
 Sosyal sorumluluk ile sosyal medyayı birleştirmek bazen sorunlu olabiliyor. ince eleyip sık dokumak gerekli yardımlar ve organizasyon konusunda. İyi niyetli bir çaba olduğu konusunda kuşkum yok fakat organizasyonda olan ufak tefek aksaklıklar can sıkabiliyor.

 Fan sayfalarına çıkışlar Head & Shoulders ve Koleston'un web sitelerinde yok. Kızlar arasında ve Prima'da ise gayet başarılı ve davetkar bir şekilde yer almakta.

Genel olarak başarılı fakat benim kişisel takıntılarım ile bazı başarısız noktaları bulunan sayfaların moderasyon konusunu ciddiye alıp, etkileşimi sadece marka ile alakasız sorular ile artırmaması gerekli. Facebook sayfaları etkileşim varsa yararlıdır yoksa herhangi bir billboardtan bir farkları yoktur. Billboard kullanacaksanız "neden sosyal medyada varsınız ki?" sorusu kaçınılmaz olur. Sayfayı sadece var olmak için açmamak gerekli etkileşim ile daha çok insana dokunup, sıkı taraftarlar yaratıp markaya ileride müşteri kazandıracak bir strateji içinde konumlamak gerekir.

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası