10 Temmuz 2010 Cumartesi

Şöhret ve Etki

Problogger'ın şu(Influence vs Fame) yazısını okuduktan ve Fast Company'nin şu ilginç uygulamasını (Influence Project) gördükten sonra sosyal medyada şöhret ve etki hakkında bir şeyler yazasım geldi. Burada yazdıklarım benim kafama göre şöhretli veya etkili olarak nitelendirdiğim kullanıcıların davranışlarını gözlemleyerek yaptığım ufak tespitlerdir. Etkili ve Ünlü kelimelerini şöyle tanımlayayım da ileride zorluk çıkmasın.

Etkili : Paylaştığı fikirleri ile insanlara katma değer sağlayan fikir insanı(Bu benim algıladığım "Etkili Kişi" tanımı)

Ünlü : Yaptığı işi iyi yapan veya yapmayan çok önemli değil bir şekilde bilinirlik kazanmış gerek kavga gerekse kısır çekişmeler sayesinde bu bilinirliliği arttıran insan. (Ünlü tanımı benim için böyle hem ünlü hem de etkili olan insanlar var elbette fakat sadece şöhretin arkasına saklanmış kişileri yazıyorum burada)

* Etkili insanın paylaştığı şeyler samimi bulunur takip edilir. Ünlünün paylaşımlarının arkasında reklam aranır. 

* Etkili insan paylaşırken kamu yararı gözetir. Ünlü paylaşırken "tipim bozulmasın" diye düşünür. 

* Etkili insan sadece hakim olduğu konuda konuşur. Ünlü ise kendinde her şey hakkında  hakkını kendinde bulur. 

* Etkili insan yaptığı şeyleri her yerde anlatmaz. Ünlü ise yaptığı şeyin cılkı çıkana kadar her yerde anlatır. 

* Etkili insan yaptıkları şeylerde eksikler olduğunu söyler. Ünlü zaten mükemmeldir. 

* Etkili insan yol gösterir. Ünlü insan empoze etmeye çalışır.

*Etkili insan bilgisini paylaşmaya çalışır. Ünlü insan paylaşacağı şeylerin sadece onun anlayacağı şeyler olduğunu düşünür. 

* Etkili insan kısır çekişmelerde adını duyurmaz. Ünlü ise zaten ününün büyük kısmını bu çekişmeler ile kazandığı için gerektiğinde kendi oluşturduğu gerginlik ortamlarında sürekli var olur.

Bunlar benim dikkatimi çeken şeyler. Ünlü ve etkili tanımlarını kendime göre yaptığım için gerçek anlamalarından uzaklaşmış olabilir. Ünlü tanımı özellikle burada olan anlamı genel herkesin bildiği anlamında bir hayli uzaktadır. Yurdum ünlüleri için yazılmıştır veya yazılmamıştır bu yazı, kimse üstüne alınmak gibi şeylerle uğraşsın ya da uğraşmasın.

Bu yazdıklarım "Çevrimiçi İtibar Yönetimi" konusunu direk olarak ilgilendirdiğini de düşünüyorum. Bana göre eğer bir ünlü bilinirliğini kullanıp etkili bir kişi olmak istiyorsa yukarıda yazdığım ufak notları kullanabilir(Ulen adamların onca ajansı var gider oradan yardım alır burasını mı okuyacak?:).  Sosyal medyada kişisel bilinirliliğimiz gelecek yıllarda daha da önem kazanacağı için bu yazıyı sadece ünlüler için yazmamış da olabilirim :)

Toplumu her kesiminin dinamiklerinin farklı olduğunu ve etki ve ün kavramını nasıl algıladığının önemli olduğunu belirtelim. "Toplum nasıl bir ünlü istiyor?" sorusunu da unutmayalım

Problogger'ın yazısının içinde de olduğu gibi Etkili mi ünlü mü olmak istiyorsun? 

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası