26 Ocak 2011 Çarşamba

THY, Onur Air ve diğerleri

Hava yolu şirketleri en fazla kullanan sektörlerden birisi. İyisiyle kötüsüyle sürekli sosyal medyada var olmak için sürekli bir şeyler yapıyorlar. Çoğunlukla yaptıkları işler zamanın en iyileri oluyor. Özellikle KLM'in yaptığı iş 10 numara. Videoyu kesin izleyin (Benim blogumu şans eseri bulduysanız sosyal medya ile ilgiliyseniz zaten izlemişsinizdir eskidi bile diyebiliriz :-).


Bizim şirketlerimiz de bir şeyler yapmaya, trendin gerisinde kalmamaya özen gösteriyorlar. Socialbakers'a göre şu an 7 adet hava yolu şirketinin Facebook fan sayfası var. Bu liste haricinde bir de Anadolu Jet'in gençler için oluşturduğu Jet Genç sayfası var ve yine listede olmayan Bora Jet'inde bir fan sayfası var Facebook'ta resmi olup olmadığını bilmiyorum tabii normal olarak(resmi siteden ulaşamayınca olmuyor.). Listenin 1.si Onur Air geçen yıllarda yaptığı başarılı kampanyalarla bu listede kendine yer bulmuş görünüyor. Sosyal medyaya erken adapte olmak çoğu zaman bu listelerde üst sıralarda yer bulmanın bir numaralı nedeni. Bir de düzenli olarak kampanya yapmak, indirim sunmak yani kısacası takipçilere "takip nedeni" sunmak çok önemli.(Fan sayfası biraz dağınık geldi ilk bakışta ya da bana öyle geldi bilemiyorum)

Diğer büyük fan sayfası ise THY sayfası. Ben daha önce söylediğim gibi hala THY'nin potansiyelini dolduramadığını düşünüyorum. Sponsor olduğu sporcular ve takımlar ortadayken yukarı çıkabilir. Bunun bir tahmin olduğunu ve Avrupalı şirketlere göre iyi bir sayıda olduğunu da es geçmemek lazım. KLM fan sayfasında 98 bin kişi var olduğunu hatırlatmakta yarar var. THY'nin Twitter'da da hatırı sayılır bir takipçi sayısı olduğunu hatırlatırım. Burada yurt dışı örneklerininin sıkça kullandığı "sorulara Twitter üzerinden cevap" sistemi yok gibi görünüyor Tek yönlü iletişime devam yani. Yanardağ patladığı zaman ortalıkta çok fazla gördüğümüz sorun çözmeye çalışan hava yolu şirketleri gibi değil(Social CRM demeyeyim diye kıvırdım ama olmadı işte mecbur diyeceksin). Bir ufak notum daha var THY'nin Facebook fan sayfası ile ilgili, Twitter hesabını neden sayfaya koymamışlar belki ben bulamamıştım.


Google'da THY yollarının Twitter hesabı ararken geçmişte yaşanmış talihsiz kazanın haberinin halen yukarılarda olması da şansız bir durum. Bu haberin sosyal medya haberi olması ilginç. Twitter'a ilk yansıyan uçak kazasının THY ile anılması büyük talihsizlik. (Yaşamını yitirenlerin yakınlarına sabır diliyorum. Elbette birisi talihsiz ise ilk olarak o uçakta olanlar tabii olarak.)

 Bu yazıyı yazmaya karar verdiğim gün karşıma  Thy Viyolenselimi Kırdı adlı bir blog çıktı. Bu tarz bir olayı geçen senelerden hatırlıyorsunuz. United Breaks Guitar adıyla. Epey popüler olup United Airlines'ın canını sıkmıştı. Hatta Wikipedia'nında belirttiği gibi hisse senetlerine bile yansımıştı bu etki. THY'nin pek korkmasına gerek yok bizim sosyal medyamızın o kadar güçlü olmadığı ortada. Eğer yüksek etkili kullanıcılar bulaşırsa işe o zaman başka bir şeye dönüşür iş.Tabii keşke zararları karşılasa güzel bir şey yapmış olurlar. Dijital ekibi olayı görüp sonuca ulaştıracaktır. Konun aslında çıkışı olan videoyu izlemek için buradan 

Dünya üzerinde belki de en fazla sosyal medya krizine maruz kalan sektör havacılık sektörüdür.(Kevin Smith(SouthWest) ve Steven Slater(Jet Blue)) gibi örnekler hakkında yazılan yazıları inceleyerek sosyal medya kriz yönetimi için bir sürü örnek bulabilirsiniz. Neyse bizim havacılık şirketlerimiz böyle büyük krizler ile karşılaşmadılar belki ilerleyen günlerde bir şeyler olabilir belli olmaz. İstiyor muyum? Hem evet hem de hayır. Evet yazacak bir şey olur, hayır adamların parasına yazık. Bakalım neler bekliyor bu şirketleri?

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası