17 Aralık 2010 Cuma

Toparlıyoruz # 5 : Facebook

Facebook üzerinde olan son değişiklikleri görebilmek adına bir gün ara verdim fakat sadece büyük bloglarda olan görsellerle yetindim. Değişiklik  bana yansımadı artık kullanım alışkanlıklarını değiştirmeye zorlayan bir geliştirme yapılırsa o zaman yazarız artık.

Facebook'da o kadar çok marka aktif olarak iletişim yapmaya başladık ki bu sene hepsi hakkında tek tek konuşmaya kalksak ömür yetmez.

Facebook sene içinde bir çok değişiklik yaptı. Like butonu Social Graph vs. vs. gibi bazıları gizlilik ile ilgili olanlar bazıları ise parlayan web servislerinden pay kapabilmek için oldu. Facebook Yerler lokasyon bazlı servislere yakınlaşmak ve buradan pay kapmak için yapıldığı varsayılırken bir anda lokasyon servislerini buraya bağlayabileceğimizi öğrendik. Şu aktif olmasa da Facebook soru uygulaması da Formspring'ten Ve Yahoo Answers'ten rol çalmak için yapıldığı aşikardı.

Bing Google'a rakip olmak için Facebook ile sosyal arama kavramı üzerine bir ortaklığa gitti. Artık aradığımız şeyler hakkında bir arkadaşımızın ilgisi olup olmadığını görebilecektik. Sonrasında Facebook aramalarına Bing entegre olmuştu. Bing Facebook iç içe girip aram motoru savaşlarına yeni bir renk getirmeye çalışıyordu. Google'ın sosyal arama kavramını önemsediğini zaten Aardvark'a 50 milyon ödediği zaman öğrenmiştik.

Bankalar ve otomobilciler öylesine benimsedi ki sosyal medyayı iki sektörde de Facebook hesabı olmayan bir marka kalmadı.  Özellikle bankalar arasında öylesine bir yarış başladı ki kampanya üstüne kampanya yaptılar. Facebook sayfalarını mümkün olduğunca farklılaştırdılar diğerlerinden. İlk olarak 30 bin barajını geçen Akbank oldu bankalarda. Garanti şimdilk 29 bin civarında o da yakında geçecek sanırım. Yeni bir yılda yeni bir savaş bizi karşılayacak.

Sektör olarak sanırım otomotiv sektörü Facebook'u en çok seven sektör oldu. 10 kadar marka aktif olarak Facebook'u kullandı ve kampanyalar tasarladı Facebook için.

Ne bankacılar ne otomotivciler Türkiye üzerinde yapılabilecek en iyi marka/etkinlik kombinasyonu yapmış olan fan sayfasını geçemediler bu sene. Nike Football / Türkiye  sayfası bu senenin en kalabalık fan sayfası oldu. İk 2'te yer alan diğer sayfalar ise TTNET ve OXXO sayfaları oldu. Aslında Converse Service adlı fan sayfası Türkiye'de açılan bir fan sayfası olsa da fanlar yurtdışından da gelip üye olduğudan dolayı global bir sayfaya dönüştü(ilginç bir sayfadır kendisi)

Tabii bir çok marka burada yer almasına rağmen bana göre bu sene bu markalar içinde en çok çalışanı Ülker oldu. Neredeyse bütün ürünlerine fan sayfası açtılar(22 fan sayfaları var Ülker fan sayfasından sevilen sayfalara bir göz atınız). Mutlu Bir An kampanyasını uzun süre devam ettirdi. Bana göre sosyal medya kampanyalarında en önemli şey olan "offline kampanyaları online ile birleştirmek" kavramının sonuna kadar arkasında durdular. (Şimdi dingilin biri cemaatçi misin? oğlum derse pis küfür ederim :-) adamlar en başarılı Facebook iletişim kampanyalarını gerçekleştirdi) Bravo hatta bir çok parantez içinde olanlar gibi enteresan yorumlara karşı.

Neyse Facebook bir yılı dünyanın en çok kullanılan sosyal ağı olarak geçirdi. Facebook kendisi her büyük olay ile ilgili özel fan sayfaları yaparak bu olaylar ile ilgilenenleri Facebook üzerinde vakit geçirmeye zorladı ve başarılı oldu. Dünya Kupası için veya ABD'de March Madness için yaptığı sayfalar gibi.  Biz de en çok aranılan kelimeler arasında yer aldı Google Zeitgeist listesinde. Facebook'ta en çok neler konuşulduğunu merak ediyorsanız o zaman sizi 2010 Memology: Top Status Trends of the Year başlıklı yazıya davet ediyorum zaten yeterince yorum yapmışlar. Uzatmama gerek yok.

Facebook'u seviyoruz.

Saygılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Facebook Sayfası