Epey bir ara verdikten sonra sanırım sosyal medyanın uzun süredir gördüğü en büyük kriz anı hakkında bir şeyler karalamak gerektiğini düşünerek bu sıcak İstanbul akşamında bilgisayar başına geçtim. (Bizim buralar o kadar da sıcak değil de işte milletin bedduasını almamak için bu şekilde başlangıç yaptım)
Olayın kısaca özeti şöyle; Ajansın yönetiği sayfalar bir şekilde el değiştirir ve sayfalarda kimsenin sayfasında görmek istemeyeceği içerikler paylaşılır. Sayfa yönetimi el değiştirdikten sonra ajans bir süre bu içeriklere müdahale edemez ve durum çözülmesinde Facebook'tan yardım alınır ve sayfalar tekrar eski durumuna döner.
Olay hakkında yazarken diğer herkesin yaptığı gibi ajansa çatmak ya da ajansı korumak gibi bir yazı yazacak değilim. Açıkcası bu sorunun sonunda neler olabileceğini yazacağım ve bu konu hakkında bir iki çözüm önereceğim.
Başlıyoruz ...
Sorumlu Kim?
Burada birileri suçlu arayacak va kimse tam olarak bir suçlu bulamayacak. Aslında suçlu açık ve net bir şekilde "100 binlerce TL reklam bütçesi" harcanan sayfaları birkaç ergenin bile ele geçirmesini engelleyecek bir sistem kuramayan Facebook ne yazık ki! Bu durum uzun süredir bir türlü düzenlenemeyen yönetici görevleri özelliği ve halen en tepede olan yöneticilerin birbirini bir şekilde sayfadan atabileceği sistem ile yönetilen milyonluk sayfalar.
"Yöneticilik" sorunu nasıl çözülür?
1- Kırmızı Telefon
Bundan sonra "Kırmızı Telefon" olarak adlandırcağım bir yöntem bu sorun için iyi bir çözüm olacaktır."Kırmızı telefon" benzer bir durum olduğunda ajansın yönettiği sayfalarda olan bütün yöneticileri çıkartıp sadece ajansın marka uzantılı e-posta hesabı ile üye olduğu hesabı yönetici olarak bırakmasını sağlayan özel bir kod mekanizması. Bu kod girildiği anda var olan bütün yöneticiler sayfalardan atılır ve sadece marka uzantılı e-posta hesabı yönetici olarak kalır. Kalan güvenlik özellikleri zaten düzenlenecektir.Orası işin detay kısmı.
2- Süper Admin
Bu özellik hazır sayfa özellikleri düzenlenirken bir yönetici özelliği olarak eklenebilir. Bir sayfada sadece bir kişi Süper Admin olarak atanabilir ve bu kişiyi kimse sayfadan çıkartamaz. Böylelikle sayfanın geri alınması için Facebook ile iletişime geçilmez veya bu tip bir süreç ile uzun süre uğraşılmaz.
Eldekiler ile ne yapılır?
Şu an sadece yapılacak iki iş var. Sayfalarda daha az yönetici ve uygulamaların kontrol edilmesi. Gözden kaçan ufak bir "Facebook izni" bu olayın yönettiğimiz sayfaların başına gelmesini sağlar.
Ne olacak?
Bu olay şu an Türkiye'de sosyal medyada en fazla iş yapan firmaları ve en büyük firmalarını etkilediğinden dolayı artık bana göre işler eskisi gibi olmayacak herkes sosyal medya hikayesine kuşkulu gözler ile bakacak hatta sosyal medya bütçeleri kesilecek. Bütçeler kesilirken ufak markalar adımlarını atarken daha da temkinli olacak. Sosyal medya ajanasları daha az kazanacak hatta bazıları iflas bayrağı çekip havlu atacak. Dijital ajanslar hizmet vrdikleri müşterilerin hali hazırda sosyal medya hizmeti de vermeye başalyacak ve birçok iş tek ajans altında toplanacak. Sosyal medya uzmanı ünvanına sahip çok daha fazla ortaya çıkacak ve bunlar hayatlarında "sosyal medyada iletişim stratejisi" tamlamasını kurmamış kişiler olacak. Ellerinde Twitter hesaplarında olan 100 bin kişi veya 100 bin hayranına komikli video paylaştığı Facebook sayfaları olacak. Ne yazık ki bu iş böyle yürümeye devam edecek. Gerçekten bu işi severek yapan kişiler yavaş yavaş marka tarafına geçip ya da kendi markalarını kurup yürümeye devam edecekler. Birkaç yüz kişi etrafında dönen sektör 50 kişi etrafında dönmeye başlayacak.
Yazının başlığı işte bu yüzden "House of 41? 29!". Marvel evrenindeki en büyük kırılmaların gerçekleştiği House of M serisine atıfta bulunan bir yazı olması istedim. House of M olayından sonra kimse bu konuyu hatırlamak istemezken birileri bunun altını kazmak istiyordu.(Birilerinin kim olduğunu söylemeyip meraklısının keyfini kaçırmayalım) İşte tamda bizde bu olayın altını kazacak mıyız? Yoksa her yerde anlatacak mıyız? Karar vermemiz gerekiyor. Bu olay örnek bir olay ve herkesin konuşup ders çıkartması gerekiyor. Daha çok profesyonel konuşmalı ve yorumlarını çözüm önerilerini getirmeli. Ajansı itin bir tarafına sokup çıkartmakla uğraşmaktansa bazı konularda çözüm aramalı bu konu hakkında çözüm üretmeli.
Not: Yine hayvan gibi iddialı başlık atmışım. Umarım insanlarda Dipnot etkisi yaratmaz.
Neyse bu yazı burada biter.
Saygılar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder